Artickel om Malin Hjärtström


Malin var en levnadsglad och omtyckt tjej som ville utbilda sig till civilekonom. Men i höstas blev hon nedstämd, och hamnade i dåligt sällskap. Jag misstänker att det var då hon provade droger första gången, berättar hennes mamma. Foto: Linda Janis och Privat


Malin offer för nätdrog

Malin Hjärtström, 19, hade hela livet framför sig och ville utbilda sig till civilekonom.
Men i går morse dog den drömmen med henne - hon föll offer för nätknarket.
- Jag pratade med henne otaliga gånger om faran med droger och sa att hon måste byta umgänge. Men drogerna var starkare, säger hennes mamma Pia.

Två ungdomar har hittats döda i Gällivare inom loppet av ett dygn. En av dem var 19-åriga Malin Hjärtström. Den troliga dödsorsaken är en överdos av drogen DMX, som kan köpas på nätet. Ämnet fanns tidigare i medicin mot hosta, men narkotikaklassades av regeringen förra året. Det skedde efter påtryckningar från ungdomar i Åkersberga - de hade då förlorat en vän som dött av DMX. Och nu kan det alltså ha hänt igen. I går fick Pia Hjärtström beskedet - som ingen förälder ska behöva få. - En präst och en polis kom och berättade att Malin hade hittats död. Det är inte sant, tänkte jag. Det här kan inte hända. Men jag hade haft en obehaglig känsla i magen hela dagen, jag kände på mig att något hade hänt Malin. Och jag hade rätt, säger hon.


Hoppas kunna rädda andra

Efter att ha funderat känner Pia att hon vill berätta om vad som hände hennes dotter - i hopp om att det på något sätt ska kunna rädda andra.
- Jag vill inte att fler ungdomar ska gå en meningslös död till mötes.
Malin hade sovit hemma natten mellan torsdag och fredag, och var på bra humör. Vid sextiden på fredagskvällen blev hon upphämtad av några vänner och vad som hände sedan har Pia fått pussla ihop med hjälp av uppgifter från Malins vänner och polisen.


Hittades död i sängen

- Som jag har förstått det så åkte Malin på en fest och där var det en person som sålde DMX till henne. Efter festen åkte hon till en bekant i Malmberget där hon sov över. Och på morgonen hittades hon död i sängen. Det går inte ens att uttrycka hur det känns.
Malin var fram till i höstas en levnadsglad och omtyckt tjej som precis hade gått ut gymnasiet och funderade på att utbilda sig till civilekonom.
- Hon var så vacker och underbar, och omtyckt av så många. Men i höstas blev hon nedstämd, och jag som själv jobbar inom psykiatrin såg att hon visade tecken på depression. Hon gick till läkare och fick behandling, men under sin låga period hade hon hamnat i dåligt sällskap och jag misstänker att det var då hon provade droger första gången.


Vill få unga tänka till

Pia fortsätter:
- Jag vill berätta om Malin för att få andra ungdomar att tänka till innan de provar droger och speciellt så kallat nätknark. Det här måste få ett slut, och mer resurser måste avsättas för att stävja det här innan fler ungdomar går en meningslös död till mötes.
Omständigheterna kring det andra dödsfallet i Gällivare är ännu inte klarlagda.
Den 21-årige mannen var på en fest i fredags kväll när han plötsligt slutade andas.
Ambulans tillkallades, men 21-åringens liv gick inte att rädda.
Polisen avvaktar nu en obduktion.
- Vi misstänker i nuläget ingenting utan jobbar förutsättningslöst, säger Ulf Suup, vakthavande befäl vid Norrbottenspolisen.
Så sent som i mars gjorde polisen razzior över hela landet mot 447 personer som hade köpt droger på nätet. De flesta var födda på 80- och 90-talet, och tidigare ostraffade.

 

 

Jag tycker inte alls om denna articklen! Stackars Malin säger jag bara. Men sedan förstår jag inte bara varför unga kvinnor sätter en sådan press på sig själva. De ska va snygga, sexiga, pupulära ah allt man kan tänka sig att vara. Men va er själva för gudsskull. Sedan förstår jag heller inte varför man ska offra sitt liv bara för en sådan sak. Men som sagt så knarkade Malin och det var ju häller inte så bra. Men jag tror nog hon knarkade p.g.a. självmord tror inte ni det?
 

Kommentarer

PS,vid spam eller kränkningar spårar jag IP-adressen

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0