Recept

Just det! Jag har ju lovat er att ladda upp receptet på min Piroger och jag håller vad jag lovar så var så goda!

Ingridienser ca 24st
  • 6dl vetemjöl
  • ½ tsk salt
  • 250g margarin
  • 1st ägg
  • 1-2 tsk ättikssprit
  • 2-3 msk vatten
Köttfärs
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 250 g blandfärs eller nötfärs
  • 1 msk tomatpuré

Hacka löken och grovriv moroten. Bryn färsen tills den smular sig, blanda i löken, moroten och tomatpurén och låt det fräsa 3-4 min. Smaka av med kryddor, t ex cayennepeppar, chilipulver eller paprikapulver, salt och peppar, 1-2 klyftor vitlök, eller vilka andra kryddor man tycker om. Låt fyllningen svalna.


Tillagning

Kavla ut degen och ta ut plattor på ca 10x10 cm (det går lättare att kavla ut degen om man delar upp den i 2-3 mindre delar) eller ta ut runda kakor ca 10 cm i diameter. Lägg i ca 1 matsked fyllning i mitten på varje platta. Pensla kanterna med lite vatten och vik ihop plattan så att det blir en trekant. Nyp ihop kanterna eller pressa ihop dem med en gaffel. Pensla med ett uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min på 225°C.

 


Kommentarer

PS,vid spam eller kränkningar spårar jag IP-adressen

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0