Pluggtips del2

Vi har prov nu i veckan så jag tänkte att det kanske vore bra med ett plugg tips. De här tipsen är mer inriktat på prov. Jag obsarverar att proven är från Isabella Löwengrip (blondinbella)

 

1. Planera din tid, boka pluggtid med dig själv i kalendern då du ska läsa. Skriv upp hur många sidor du behöver gå igenom per dag. Alltså, spara inte allt till sista kvällen (!!)

2. Jag brukar skumma igenom ena kapitlet först. Så jag får ett humm om vad det handlar om. Sedan går jag igenom instuderingsfrågorna som brukar finnas efter varje kapitel i en skolbok om man har tur, så att man ser vad det frågas om.

3. Sedan läser jag kapitlet ordentligt och antecknar under tiden. Anteckningsblocket är min bästa vän under pluggtiden för hjärnan memorerar allt mycket bättre om du skriver samtidigt. Försök att anteckna så mycket som möjligt om det du läser. Skriv även upp om det är något du inte förstår, fråga läraren eller kompisen efteråt.

4. Efter att jag har gått igenom alla kapitel och antecknat under tiden så brukar jag ta några dagar då jag bara läser på anteckingarna.

5. Någon dag innan provet brukar jag hitta på egna frågor till mig själv. Te.x. “Vad anser judendomen om teodicéproblemet?” Sedan läser du frågorna högt för dig själv och svarar på eller ber någon i din närhet öva med dig.

Tänk på att:

- Alltid börja minst en vecka innan.

- Att läsa på allt kvällen innan är en dum idé

- Läs lite varje dag, 1-2 timmar efter varje middag?

- Läsningen blir mer effektiv om du antecknar samtidigt

 

 



 


Kommentarer

PS,vid spam eller kränkningar spårar jag IP-adressen

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0